Keramikk

Jeg lager billedkunst og jeg lager keramikk. Det er både spennende, utfordrende og annerledes å jobbe tredimensjonalt. Tredimensjonale verk kan betraktes og oppleves forskjellig fra ulike vinkler, så prosessen blir en annen enn når jeg maler!

Fantastisk materiale

Leira er et fantastisk materiale å jobbe med. Den er plastisk og egner seg godt til stilisering. Jeg former alltid for frihånd og bruker aldri noen mal eller gipsform i prosessen. Av og til arbeider jeg etter en skisse, oftest blir det bare til mens jeg jobber. En sjelden gang lager jeg store fat som kan henge og/eller stå. Disse kan brukes til å ha for eksempel frukt i, ellers har alt fra mine hender kun dekorativ funksjon, jeg lager ikke bruksting.

Mennesker og kroppsspråk

Jeg er også opptatt av mennesker og kroppsspråk, og former stiliserte skikkelser. Noen ganger opptrer de alene, andre ganger som par eller gruppe. Jeg jobber mye med forenkling, og vil si mest mulig med færrest mulig detaljer. Skulpturene mine får aldri munn eller øyne, og sjelden hår eller hodeplagg. Av og til lager jeg dem med festklær, jeg kaller dem da for danseskulpturer. Disse kombineres gjerne med treverk og/eller metall som jeg behandler på ulike vis – se eksempler her på kunst på rekved. Noen skulpturer blir stående på sokler, andre monteres på veggsokler. Når jeg monterer skulpturer på veggsokler, står selve skulpturen ut fra vegg og danner en spennende slagskygge på veggen bak. Dette er også en del av uttrykket og noe jeg er fascinert av. Det hender at jeg kombinerer skulpturene med levende lys, noe som også gjør noe med uttrykk, symbolikk og stemning. Skulpturene mine blir som regel metallisk sorte eller brune – rene i språket også fargemessig.

Keramikk med lys

En del av mine arbeider innen keramikk kombinerer jeg med levende lys – det gir en fin effekt og stemning. Leira er ildfast, så den egner seg veldig godt til slike formål. Både lyshus, lysbåt, lysskulptur og livbåt fra meg har plass til telys. Noen av skulpturene mine får også følge av levende lys. Disse arbeidene kombineres ofte med rekved som jeg sanker selv, tørker, former og behandler. Se eksempler her på kunst med lys.

Lyshus

Jeg storkoser meg når jeg lager leire! Da sitter jeg i verkstedet, har gjerne en kaffi og hører på lydbok. Noen ganger lager jeg etter fantasien og noen ganger etter skisse. Når det gjelder lyshus, har jeg kanskje kommet på noen ideer til et bestemt lyshus jeg vil lage og på forhånd tegnet en grovtegning. Eller jeg har tegnet på bestilling etter foto av et ekte hus eller en hytte. Jeg har etter hvert formet mange lyshus som små minimodeller av ekte hus. De blir ganske stemningsfulle og personlige med tente lys på platået foran huskroppen. Lyshus-ideen kom jeg på for mange mange år siden da jeg fikk lyst til å lage en veggform i keramikk til lys. Og da jeg så skyggespillet rekkverket lagde på veggen da lyset ble tent, fikk jeg mange ideer til nye former og varianter. Lyshusene mine kommer i alle slags utgaver; minimalistiske, maksimalistiske, runde, slanke, kantete, romantiske, romslige, nostalgiske, moderne, røffe, søte og maskuline! Noen ganger monterer jeg lyshus i keramikk på selvsanket og behandlet rekved.

Keramikk og båt

Båten er ikke bare med meg i bildene mine, jeg har den også med i mange av mine keramiske arbeider. Jeg former robåter sett forfra og på vei mot betrakteren. Disse har plass til et telys oppi selve skroget, og jeg kaller dem betegnende nok for lysbåt og livbåt. Lysbåtene er en del av en større keramisk form, oftest oval, som så igjen monteres på ulik selvsanket rekved. Livbåtene i keramikk glaserer jeg i ulike bruntoner, og de monteres direkte på en plate av metall som jeg har malt og på andre måter behandlet. Platen blir alltid påført de fire himmelretningene. Båtene mine har en symbolsk betydning. De er ment å symbolisere retning og stø kurs. Uansett om vinden blåser og bølgene er høye og truende, må vi beholde troa og viljen. Mot dagen foran, mot lyset. Et tent lys er også et symbol på liv og på kraft.